Liebelei



Dit is de ´Liebelei´

Specificaties boot

Conati 31

Constructeur: Construction navale de l´Artimon.
Serienummer: 57
Materiaal : polyester
Bouwjaar : 1980

lengte : 9.42 m.
Breedte: 3,23 m.
Diepgang: 1,70 m.
Kleur: wit

De boot heb ik vanaf 2012 volledige gerenoveerd, achtereenvolgens betreft dit:

Onderwaterschip:

Rondom de kiel waren `stress cracks´ zichtbaar. Deze zijn volledig uitgeslepen en de lagen glasvezel zijn opnieuw opgebouwd met kevlar-epoxy.

De kiel zelf is volledig kaalgehaald en van meerdere lagen epoxy voorzien.

Het onderwaterschip is ontdaan van ca. 70 osmoseplekjes, door deze open te slijpen en na 3 maanden spoelen en drogen met epoxy op te vullen.

Het roer ( met massieve kern ) is volledig kaalgehaald , heeft 3 maanden gedroogd, en is daarna opnieuw met glasvezel-epoxy bekleed. De roeras lagers zijn vernieuwd en er is een derde lager toegevoegd.

De afsluiters zijn vernieuwd, alsmede zijn de eveneens vernieuwde slangen van dubbele colliers voorzien.

De boeg is van binnenuit met kevlar-epoxy verstevigd.

Dek:

Alle railing-staanders zijn opnieuw ingezet, alsmede zijn de railingdraden vervangen. Rondom is een veiligheidsnet gespannen.
Aan beide zijden zijn `life-lines´ gespannen. Op strategische plekken zijn extra aanhaakpunten aangebracht ( Onnodig te vertellen dat ik altijd aangehaakt ben ).

Ankergerei: Delta anker 16 kg met 40 meter ketting 8mm, en handbediende Lofrans -ankerwinch.

Verstaging en mast:

De boot is sloepgetuigd, met een dubbele voorstag.
De mast is van aluminium met op 2 niveaux zalingen.
Er zijn nog aparte losse bakstagen ten behoeve van het `kotterstag´
Alle verstaging is in 6mm uitgevoerd (behalve de babystagdraden, die zijn 5mm).
De 2 voorstagen heb ik preventief vervangen. Ook de rol/reef installatie van de genua is geheel nieuw.
De achterstag was al vervangen door de vorige eigenaar.
De verstagingsterminals heb ik in 2015 met `penetrant scheur onderzoek´ onderzocht op eventuele ( met het blote oog onzichtbare ) haarscheurtjes. Met een negatief resultaat ( geen haarscheurtjes ). Ook is de spanning op alle stagen gecontroleerd / gecorrigeerd.

Zeilvoering en dergelijke.

De belangrijke zeilen ( grootzeil, genua, fok, stormfok ) zijn in zeer goede staat. Het grootzeil is nog extra verstevigd met het oog op mijn wereldreis. Daarnaast zijn nog een 3-tal fokken, extra grootzeil en een spinnaker aan boord.

Verder bestaat de garderobe uit een `jordan serie drogues´, en een parachute anker. Aan de achterzijde van de boot zijn verzwaarde steunen aangebracht om schade aan de boot bij het gebruik van deze middelen te voorkomen.

Navigatie:

Windvaanstuurinrichting, Mr. Vee ( 2011 ).
2 x stuurautomaat Simrad TP-22 ( één nieuw 2015, en één gereviseerd 2012 )

Motor:

De motor , keerkoppeling, alsmede de gehele schroefas en schroef, en de huiddoorvoer zijn in 2014 vervangen.

Huidige motor: Craftsman 16 pk 2 cilinder (2014).


Cratsmann


Electrische installatie:

De elektrische installatie is in 2014 voor een belangrijk deel vernieuwd ( o. a nieuwe schakelpanelen en scheiding startaccu 90 ah ( 2015) / service accu´s 240 ah (2011) door middel van elektronische laadstroomverdeler.

Apparatuur:

De navigatiemiddelen bestaan uit:

AIS ontvanger met alarm
GPS navigatie. (Tablette met gps en wereldwijde kaarten als back-up )
Sextant , inclusief tabellen ( watervast ) en een ervaren gebruiker ( ik dus ).
Kaarten

Veiligheidsmiddelen:

Marifoon met DSC voor noodoproepen.
Draagbare waterdichte marifoon

Reddingsvlot, merk Seago 6-persoons ( 2010 ), door mijzelf gekeurd in 2013 en voorzien van verbeteringen ( o.a . gasfles en ontspankop vervangen, alsmede verlichting aangepast (brandt nu langer, is helderder en 100% waterdicht )

Epirb, Ocean Signal Epirb 1 (2015)

Brandblusser met manometer (2015 )
1 automatische bilgepomp
1 handmatige grote capaciteit bilge pomp.

Satellietverbindingen:

- Satelliettelefoon, Inmarsat Sat phone pro.

- Skywave-terminal IDP-600 (2015) die als tracker ieder uur mijn positie vastlegt, en waarlangs communicatie via email plaats vindt.

Overige:

Bijboot, merk Seatec ( 2,4m x 1,45 m 2015),
met een 3,5 pk Tohatsu motor (2012)

X
X