Nieuws

16/09/2019
City Marina, Rotterdam, Nederland

De Liebelei heeft een nieuwe thuishaven

Beste lezer, Een groot aantal van jullie heeft het al meebeleefd. De Liebelei en ik zijn in Rotterdam. De Zwaan hief afgelopen zaterdag haar enorme vleugel op teneinde me vrije doorgang te geven naar de City Marina. Het is echt volledig aan Linda te danken dat de dag en avond vlekkeloos verliepen. Wat een enorm goed georganiseerde dag vol verrassingen werd dit! Het begon al op het water, alwaar een 4-tal sloepjes en een watertaxi met gillende vriendinnen me naar de marina begeleidden. Mijn... [meer]
14/09/2019
Spuihaven, Schiedam, Nederland

Interview bij Rijnmond TV Radio Online

Na ruim 100 duizend km varen komt Frank van Hellemond weer thuis Bdrf rS1Hac
14/08/2019
Royal Marina Ramsgate, Ramsgate, Groot Brittannië
Noordzee

Link naar artikel in de Telegraaf on-line

Beste lezer, Hieronder de link naar het artikel in de Telegraaf: Artikel Telegraaf Nogmaals hartelijke groeten, Frank
14/08/2019
Royal Marina Ramsgate, Ramsgate, Groot Brittannië
Noordzee

De Telegraaf vindt mijn reis interessant

Beste lezer, Vanuit Ramsgate ( oostkant van Engeland], met een typisch Engels weertje, bestaande uit kou, regen en veel wind, laat ik jullie graag nog even meelezen met het laatste stukje van mijn reis. Het begon met de aankomst in Falmouth, wat een schattig plaatsje is dat! aan de zuid-west kant van Engeland, en daarvandaan ging de reis over een rustige zee naar Brighton, nog steeds Zuid-Engeland. In Brighton ben ik een maand gebleven, met gezellig Linda een paar weken bij me, en ook Linda h... [meer]
30/06/2019

Van golvenvanger tot feestganger

Beste lezer, Het is vandaag feest op de Liebelei! De feestelijk dansende spinnaker sleurt de boot vanmiddag met bijna 7 knopen door het water, de zon schijnt, en het is tenslotte zondag. Daar ging wel het een en ander aan vooraf. Vooral de eerste 4 dagen aan het begin van deze regenachtige tocht die van de Azoren naar Zuid-Engeland leidt, waren nat en koud. De strak aan de windse koers met een nare deining zorgden ervoor dat de boot en ik golf na golf opvingen. De daaropvolgende 3 dagen ging h... [meer]
28/05/2019
Marina Ponta Delgada, Ponta Delgada, Portugal
Atlantische Oceaan

De nieuwsbrief van de records

Beste lezer, Yehhh, jippie, ik ben de wereld rond. Dat gebeurde net boven Kaap Verdie, en is record nummer 1. Om van St Helena op de Azoren te komen had ik 56 dagen nodig, dat is record nummer 2, want niet eerder zat ik zolang op zee. Nooit eerder had ik zoveel dagen achtereen tegenwind achter elkaar, 25 dagen achtereen. Dat is record nummer 3. M´n gemiddelde voortgang deze reis lag op 111 km per dag ( in de goede richting dus). Dat is laagterecord nummer 4. Ik stop met de records, het lijkt n... [meer]
11/03/2019

Onderweg naar het noorden

Beste lezer, Sinds 8 dagen alweer vaar ik. Wat waren de ruim 2 maanden in Zuid-Afrika heerlijk! De natuur, het eten, en vooral ook zulke aardige mensen. Opnieuw heb ik mooie vriendschappen gesloten. Het begon met 2 weken in Richards bay. Via vrienden leerde ik de gepensioneerde ranger André kennen. Hij nam me mee naar Imfolozi, een groot natuurreservaat, waar ik na 2 lange dagen zo´n 500 foto´s rijker was en volledig bijgeschoold over het dierenrijk van dit land. Wat een belevenis! Onder ander... [meer]
20/10/2018
Tuzi Gazi Marina, Richards Bay, Zuid Afrika
Indische Oceaan

Wat ik niet aan mijn vrouw durfde te vertellen

Beste lezer, Voor vertrek vanaf Reunion las ik in de bijbel voor zeilers ( Jimmy Cornell - world sailing routes ) de te verwachten omstandigheden voor deze reis naar Richards Bay, Zuid-Afrika van ca. 3000 km. Ik lees: 1) Met name als er depressies over land van Zuid-Afrika naar het noorden trekken, geeft dat op zee zuidwester storm met windsnelheden tot 100 km/h. Daarbij ontstaan freak waves tot zo´n 20 meter hoogte als gevolg van botsingen met de Agulhas stroom. 2) Ten zuiden van Madagascar... [meer]
29/09/2018
Saint Pierre, Réunion
Indische Oceaan

Op zoek naar hagelwitte stranden

Beste lezer, Wat een heerlijke bijna een maand durende vakantie. Het begon in Saint-Louis op Mauritius waar de vriend van mijn dochter, Siwan aan boord komt. In Saint-Louis heerst een drukte van jewelste, en we happen naar adem als we de binnenstad verlaten. Samen bevaren we de kust van Mauritius, een eiland dat volkomen vol gebouwd is met resorts: Langs de gehele kustlijn val je van de ene resort in de volgende. Het binnenland doen we met een huurauto, maar we zijn niet erg onder de indruk ... [meer]
26/08/2018
Marina Caudan, Port Louis, Mauritius

De sloophamer

Beste lezer, Het enige juiste woord dat ik kon vinden om de Indische oceaan te omschrijven. Het waren zware dagen. Het waaide voortdurend gemeen hard, en vooral de deining uit het zuiden was de sloophamer. Die deining ramde de boot ontzettend hard van opzij, waarbij enorme hoeveelheden water over de boot gekieperd werden. Er zijn op de Indische oceaan 2 deiningrichtingen tegelijkertijd actief. De eerste, dat is de sloophamer, komt vanaf Antarctica, en brengt koeler water naar de warme streken.... [meer]
23/07/2018

Vast op Christmas Island

Beste lezer, Na een 13 daagse zeer relaxte zeiltocht kwam ik aan op Christmas Island. Het enige euvel was dat mijn voorstag ( een dikke streng ijzerdraaad die vanaf de top van de mast naar de voorpunt van de boot gaat ) brak. Niet echt een probleem, want ik heb een 2e voorstag. Maar voor die voorstag moet natuurlijk wel een nieuwe komen. Op Christmas Island hebben ze rode krabben, koraal, en nog veel meer moois. Maar een nieuwe voorstag moet vanuit Australie ingevlogen worden. Dat had vorige we... [meer]
29/06/2018

Darwin en omstreken

Beste lezer Bijna een maand blijft de boot in Darwin, en ik houd een week vakantie in het binnenland. M´n rugzak bevat de nodige kampeerspullen en een dag of 6 eten. Na een paar liften kom ik zo´n 300km zuidelijker in Kakadu aan, het grootste nationale park van Australie en de ideale plek voor een lange bush-walk. Het is genieten van prachtige plekjes, allerlei wilde dieren, van walabi´s ( kleine kangoeroes ), wilde buffalo´s, zelfs struisvogels, een enorme hoeveelheid inheemse vogels, waaronde... [meer]
05/06/2018

Sneller dan verwacht in Darwin

Beste lezer, Geen sprake van dat ik met zoveel wind tussen de koraaalriffen ga laveren om die schattige eilandjes langs de oostkust te bezoeken. Het gevaar mijn boot te verliezen is veel te groot. Maar het blijft waaien en rot weer, en dus blijf ik zeilen. Voordat ik het weet rond ik het noordelijkste punt van Australie. En zo gooi ik na ruim 2 weken zeilen mijn anker uit voor de kust van Darwin. En dus ben ik voorbij gegaan aan het gevaar door een krokodil gepakt te worden. Gemiddeld worden e... [meer]
20/05/2018

Een week of 5 op mezelf

Beste lezer, Cairns is de laatste havenplaats die ik aandoe op weg naar het noordwesten van Australie. Het is een erg leuk stadje, met veel gezelligheid, nog meer toerisme, en een prachtig achterland. Via het zeilersforum leerde ik de Nederlandse Costijn en zijn Australische vrouw kennen die in Cairns wonen, werken en zich voorbereiden op een grote zeilreis. Mooie mensen, die me introduceren bij de plaatselijk jachtclub ( die helemaal niet elitair is ). Direct voel ik me zo prettig verbonden m... [meer]
04/05/2018

Kleine ankerstop bij het Lamont Reef

Beste lezer, Als ik op het punt sta op m´n anker uit te gooien komt er een dolfijnen-ontvangstcomite aangezwommen. Een paar maken er een sprongetje, de rest steekt slechts zijn neus boven water, en als ze begrijpen dat de boot stil komt te liggen zijn ze al snel onder water verdwenen. Ik ben weer volstrekt alleen om dit onderwater paradijs te gaan aanschouwen. Met duikbril spring ik in de kayak. Ofschoon ik wel eerst een wetsuit aantrek, want er zitten hier dodelijke kwallen in het water. Als i... [meer]
04/04/2018

De lange witte wolk

Beste lezer, Alweer 5 dagen ben ik onderweg naar Brisbane, Australie. Daarmee laat ik de lange witte wolk ( = Aotearao = Nieuw Zeeland in Maori-taal ) achter me. De Maori´s, de echte ontdekkers van Nieuw-Zeeland, die daar in de 12e eeuw neerstreken, bereikten het land met hun kano´s. Hun cultuur bestaat alleen nog in de Haka-uitvoering van de All-Blacks ( rugby ), de plaatsnamen en in het museum. Anders dan in Polynesie, waar de Polynesiers trots hun cultuur en taal uitdragen, merk je daar in... [meer]
12/10/2017
Opua Marine Park, Opua, Nieuw Zeeland

Nieuw-Zeeland

Beste lezer, Alvast een kort bericht, want eergisteren ben ik dan eindelijk aangekomen in Nieuw-Zeeland. Eindelijk, want deze bijdehante zeiler was zo slim om de rechtstreekse route te nemen. Dat zou 500 zeemijlen korter zijn dan de aanbevolen route die 2500 mijl bedraagt, maar dat pakte dus iets anders uit ;). Uiteindelijk ben ik 33 dagen onderweg geweest, wat extreem lang is voor dit traject. Tsja, dat die laatste zuid-wester storm nou precies langs moest komen toen ik op het water zat. Dat k... [meer]
15/09/2017

Gehandicapt onderweg naar Nieuw-Zeeland

Beste lezer, Alweer 8 dagen onderweg naar Nieuw-Zeeland. Daarmee heb ik Frans-Polynesie definitief achter me gelaten. In de afgelopen weken deden Linda, Jill en Tom, en Valery dat al, nadat we achtereenvolgens Tahiti, Moorea, Huahine, Bora-Bora en Raiatea bezocht hadden. De azuur-blauwe kleur van het water staat in ons geheugen gegrift, net als de overdaad aan tropische bloemen in alle kleuren. Het was een heerlijke vakantie, waarbij de boot wel wat krapjes was met 5 man aan boord, en we hadden... [meer]
19/07/2017
Frans Polinesië

Liebelei in Papeete, Tahiti

Beste lezer, M´n gedachten dwalen terug naar zoveel mooie momenten in de afgelopen periode dat ik moeite heb ordening aan te brengen. Het zeilen is naar de achtergrond verdrongen, want verplaatsen van de boot met alleen maar wind in de rug is nauwelijks zeilen te noemen. Ik begin bij Hao, ooit de franse militaire uitvalsbasis, met zo´n 5000 militairen, voor de atoomproeven hier in de regio. Die zijn al zo´n 20 jaar geleden vertrokken. De 1200 oorspronkelijke bewoners zijn gebleven om de enkele ... [meer]
10/06/2017

Van de Gambier-eilanden naar Hao

Beste lezer, De enorme gastvrijheid van de Polynesiers, mijn bijna-familieleden-medezeilers, een prachtige vriendschap, de mooie natuur, het koraal in allerlei kleuren, het heerlijke fruit. De Gambier-eilanden achter me te laten maakt me triest. In 4 weken ben ik hier behoorlijk in de gemeenschap opgenomen. Daar gingen 2 pijnlijke gebeurtenissen aan vooraf. Allereerst kwam er een vliegende storm ( 60 knopen ) over Mangareva heen. Mijn boot werd van zijn anker afgeslagen en kwam in een ondiepte ... [meer]
12/05/2017
Stille Oceaan

41 dagen

Beste lezer, Alweer 41 dagen ben ik zeilende, om over een dag of 3 bij Rikitea op het eilandje Mangareva aan te komen. ´Kan dat niet sneller?´ Ja hoor, gemakkelijk zelfs! Normaal gesproken vaar ik ongeveer op 60% tot 70% van wat mogelijk is. Daarmee blijft de belasting van de boot beperkt, het vaart comfortabeler en ik ben blij, omdat het niet zo vermoeiend is. In het hele zuidelijke gedeelte van de Atlantische en Stille oceaan heb ik op 80% tot 90% gevaren. Simpelweg om zo kort mogelijk ove... [meer]
04/04/2017
Stille Oceaan

Op weg naar tropische eilanden

Beste lezer, De vorige nieuwsbrief schreef ik vanuit Puerto Montt. Daarvandaan ging ik noordelijk op weg naar Valparaiso, werkelijk de gehele 8 dagen durende reis met wind in de rug, alleen varierend in snelheid. Daarmee kwam een einde aan het samen zeilen met Juan-Pedro. Ik had me geen betere opstapper kunnen wensen. Toch zal ik niet snel opnieuw iemand aan boord nemen. Het is me er deze reis vooral ook om te doen andere culturen te leren kennen en als ik alleen ben leidt dat gemakkelijker tot... [meer]
24/02/2017
Marina Oxxean, Puerto Montt, Chili

Zeilen in Vuurland

Beste lezer, Nou, dat was bij tijd en wijlen een duivelse rit. Allemachtig, wat kan het stormen in die zuidelijke wateren met de ijskoude zuidpool ( gem. jaartemperatuur -50 graden ) vlakbij. Maar ook: wat was het een onvergetelijk avontuur! Mijn hoofd staat bol van de prachtige herinnering aan deze reis. De foto´s proberen slechts bij hele vage benadering aan te geven waar het deze reis om ging. Vuurland, we begonnen in Puerto Williams, het meest zuidelijke plaatsje om deze reis te kunnen b... [meer]
10/01/2017
Caleta Olla, Chili
Beaglekanaal

Terre del Fuego

Beste lezer, Alweer 6 dagen geleden zijn we vertrokken uit Puerto Williams. Ja, inderdaad, wij. De komende 3 maanden vaart er een Argentijnse vriend met me mee. En daar ben ik blij mee! Dit 3 maanden lange bijna volledige landinwaartse traject over onbewoond gebied, met vele gevaren, verplicht je continue uitkijk te houden. Omdat het verboden en onmogelijk is ´s nachts te varen, moet er elke dag geankerd worden. Vanwege de valwinden is dat niet alleen met het anker, maar ook met 100 m lange lij... [meer]
13/12/2016
Puerto Williams, Chili
Beaglekanaal

Beste lezer, Op 20 november vertrok ik uit Argentinie voor het zwaarste parcours van mijn wereldreis, nl. het bevaren van de zuidelijke Atlantische oceaan. Na 2 dagen moest ik mijn eerste poging al staken vanwege een grote hoeveelheid water die op raadselachtige wijze mijn boot binnenkwam. Na uitvoerig onderzoek en test varen vond ik de oorzaak daarvan in de bilgepomp die in specifieke omstandigheden omgekeerd werkte. Dat euvel was redelijk snel verholpen, waarna ik op 26 november opnieuw kon u... [meer]
10/12/2016

Zeilend door de Estrecho de le Maire

Beste lezer, Al heb ik wat moeite om het zelf te geloven, het is toch echt waar: Op dit moment zeil ik door de Estrecho de le Maire. Als jullie de grijns op mn gezicht konden zien!!! Kijk het maar eens na, dit is echt een beruchte zeestraat en leidt naar het Beagle canal, Puerto Williams en dan Ushuaia waar ik over een dag of 5 hoop aan te komen. Trotse groeten, Frank.
28/11/2016

Opnieuw op weg naar Ushuaia

Beste lezer, Nadat ik mijn vorige poging al snel moest staken vanwege binnenkomend water, ben ik sinds 3 dagen en nu met een hopelijk echt waterdichte boot op weg ( water! ) naar Ushuaia. Ofschoon ´windje mee´ hier niet echt bestaat, verloopt de reis zover voorspoedig en hoop ik rond 15 december, allereerst in Puerto Williams ( dat is echt de zuidelijkste stad ter wereld, en niet Ushuaia ), Chili aan te komen. Daarvandaan is het nog een goeie dag varen naar Ushuaia. Mijn positie, de track en re... [meer]
22/11/2016
Quequen, Quequen, Argentinië

Opnieuw in Quequen.

Beste lezer, Na 2 dagen geleden vertrokken te zijn op weg naar Ushuaia, ben ik opnieuw in Quequen terug. De simpele reden daarvan is dat de boot water maakte en ik niet in staat was dat onderweg te repareren. Mijn nieuwe vertrekdatum is onzeker, omdat de reparatie wellicht wat langere tijd in beslag neemt. Voorafgaand aan mijn vertrek heb ik heerlijk 6 weken met Linda door Argentinie getourd. Wat een geweldig mooi land! In een volgende nieuwsbrief meer daarover alsmede het vervolg van m´n re... [meer]
21/05/2016
Aeroporto Internacional Ezeiza, Buenos Aires, Argentinië

Op weg naar huis

Beste lezer, M´n hart puilt uit van blijde herinnering aan de mensen in Quequen, Argentinië. Na de gastvrije ontvangst, waar ik eerder over schreef, werd ik volledig in deze gemeenschap opgenomen. Er heerst hier nog een sfeer om met elkaar dingen voor elkaar te krijgen. Het maakt daarbij niet uit van wie de boot is. Er moet een klus gedaan worden dus daar werken we met z´n allen aan. Dat gold onder andere voor het op het droge zetten van mijn boot. Een taak die alleen dankzij vereende krachten ... [meer]
29/04/2016
Vito Dumas, Quequen, Argentinië

Aangespoeld in Argentinië

Beste lezer, Het was de meest intensieve tocht van mijn reis. Er waren momenten dat ik zeker wist dat er een bord ´te koop´ op de boot zou komen. Er waren zelfs momenten, waarbij ik op het punt stond een MAYDAY uit te zenden. Zo´n storm als deze komt maar eens in de paar jaar voor, zeiden ze hier bij aankomst. Een aankomst, waarbij ik door de branding heen moest met 5 tot 10 meter hoge overslaande golven om op de rivier van Quequen uit te komen. De autoriteiten verboden me in eerste instantie d... [meer]
19/04/2016

Op weg naar Argentinie

Beste lezer, Afgelopen vrijdag ben ik uit Colonia, Uruguay vertrokken. In totaal ben ik 22 dagen in dit bijzondere land gebleven, waarbij ik met m´n boot een groot deel van de kustlijn bevaren heb, met stops op de interessante plekken, maar daar vertel ik in een latere nieuwsbrief meer over, inclusief de foto´s. Nu onderweg naar Bahia Blanca, Argentinie, alwaar de boot de kant op gaat voor een schoonmaakbeurt en groot onderhoud. De reis is inmiddels zo´n 100 mijl gevorderd, en ik ben echt bli... [meer]
25/03/2016
Puerto de Punta del Este, Punta del Este, Uruguay
Río de la Plata

Pasen in Uruguay

Beste lezer, Het was een 14 dagen durende, laat ik zeggen, zeiltechnisch zeer interessante tocht, compleet met dagenlange stormen, tegenwind, en windstiltes, met daarbij heftige regenbuien, onweer en soms een heerlijk zonnetje. Waarschijnlijk was dit een klein voorproefje van wat me te wachten staat als ik nog dichterbij Kaap Hoorn kom. Kijk maar eens naar de afgelegde kris-kras route op het kaartje van de website. En dan opeens wordt de kustlijn van Uruguay zichtbaar. Eerst natuur en stranden... [meer]
19/03/2016
Braziliaans Bekken, Atlantische Oceaan

Wat een avontuur!

Het begon gisterenavond. De wind komt vanuit NE. en neemt toe tot stormkracht. Om 4h00Z ( 00h00 LT ) waait het ca. 30 knopen. Ondanks drie keer gereefd grootzeil en genua blijf ik boven de 6 knopen, ruime wind, varen op koers 240. De windvaan kan het prima aan. De deining is inmiddels 2 a 3 m, dat is niet schokbarend, maar met deze snelheid is het comfort binnen ver te zoeken, waardoor van slapen niet veel komt.Om ca. 9h30Z (6h30 LT) begint het stevig te regenen, en zoals zo vaak, begint de wind... [meer]
14/03/2016
Braziliaans Bekken, Atlantische Oceaan

Onderweg naar Uruguay

Beste lezer, Na 6 weken heb ik me losgerukt van de heerlijke stad Rio de Janeiro, en de gemaakte vrienden, om de 1000 zeemijlen te overbruggen naar Uruguay, Punta del Este. Dat weggaan had nog wel wat voeten in de aarde, of beter ´schroefas in de begroeiing´. In de 6 weken dat de boot stilgelegen heeft, hadden zich zoveel schelpdieren op de boot vastgezet, dat er van varen geen sprake was. De schroefas draaide niet eens meer rond! Eigenlijk had ik gepland onderweg in een windstilte die klus te ... [meer]
13/02/2016
Marina Da Gloria, Rio de Janeiro, Brazilië

Rio de Janeiro

Beste lezer, Op 27 januari kwam ik aan in Rio, waarbij ik de reistijd, die ik inschatte op 3 dagen vanaf de vorige nieuwsbrief, met 24 uur verlengd heb door windstiltes en tegenwind. Uiteindelijk leverde dat 30 vaardagen op om Rio te bereiken. Een stad die zindert in de hoogzomerhitte, waarbij de borden regelmatig 40 graden aangeven. Na langdurig onderhandelen met de havenmeester van Marina da Gloria, mocht ik een plekje aan de kade pal voor het oude centrum innemen. Daar was ik echt super ... [meer]
23/01/2016
Brazilië

Land in zicht!!

Beste lezer, Na 26 dagen is het zover. De Braziliaanse gastenvlag gaat gehesen worden. Eigenlijk moet ik niet blij zijn met land in de nabijheid, want het betekent goed opletten op ondieptes, vissers, booreilanden, kortom weinig slapen. Het wil trouwens ook niet zeggen dat ik al in Rio de Janeiro ben, maar ik kom eraan! Met een dag of 3 verwacht ik er wel te zijn. Het is zover een voorspoedige reis, met toch een paar paniek-momentjes ;). Zoals tijdens het schrijven van deze brief. Ik voer a... [meer]
09/01/2016
evenaar
Atlantische Oceaan

Was dat de drietand van Neptunus nou?

Beste lezer, Zo, alles is in gereedheid. Ik ben netjes geschoren, zelfs m´n haar een beetje geknipt. Ik heb nog overwogen mezelf kaal te scheren volgens oud gebruik, maar dat vond ik toch wel erg veel van het goeie. Offer ligt klaar in de vorm van een fles Pastis, feestmaaltijd bereid ( zonder de schitterende tonijn, die bij het ophalen aan me ontsnapt ). Voor daarna een sigaar met een likeur ( één keer zondig ik tegen mijn principes van geen alcohol en rookwaar aan boord ). Ja bijna, heel erg... [meer]
14/12/2015
Oppède, Frankrijk

Bijna tijd om te vertrekken!

Beste lezer, Nadat de boot nu bijna 5 maanden aan de kade ligt, is het de hoogste tijd om weer verder te varen. Daartoe vlieg ik 25 december terug naar Mindelo op Kaap-Verdie. Natuurlijk ben ik reuze benieuwd hoe ik de boot aantref. In de tussentijd zijn er 2 orkanen over Kaap-Verdie geraasd, dus hopelijk is de boot daar heelhuids uitgekomen, en ziet ie er gewoon zo uit: Als de boot er schadevrij bij ligt, is het een kwestie van heel veel boodschappen doen, de watertanks en dieseltank vol ... [meer]
05/08/2015
Oppède, Frankrijk

Kaapverdië is geweldig

Beste lezer, Net weer thuis uit Kaapverdië is het de hoogste tijd de beloofde nieuwsbrief te schrijven. Zowel de kapitein, Jack, miss Swan als dekzwabber vonden de reis langs de Kaapverdische eilanden onvergetelijk. Maar laat ik bij het begin beginnen. Vanaf Ayamonte was het een week zeilen naar Tenerife, alwaar ik een korte stop gemaakt heb. Vervolgens ben ik 3 dagen later vertrokken om nog eens 8 dagen later op het eiland Sal aan te komen, met name bij Palmeira ( een verplichte stop om haven... [meer]
02/07/2015
Porto de Palmeira, Palmeira, Sal, Kaapverdië
Kaap Verde Bekken, Atlantische Oceaan

Aangekomen op Kaap Verdie! Aangekomen op Kaap Verdie!

Beste lezer, Gisteren ben ik aangekomen op Kaap-Verdie ( Sal ) na een prima verlopen zeilreis van 8 dagen. Het is echt of je een andere wereld binnenstapt. De mensen, huizen, kleuren, geuren, en vooral ook de geluiden (overal is muziek, en liefst zo luid mogelijk :-), alles is hier: Kaap-Verdie. Een mix van Afrika en de zee. Natuurlijk wil ik jullie uitgebreid verslag doen van deze etappe, maar omdat wifi hier nog amper uitgevonden is is het communiceren met de buitenwereld wat omslachtig. De ... [meer]
03/06/2015
Laranjeiras, Spanje

Verslag zeilreisje over de Guadiana

Beste lezer, Linda en ik hebben ons tochtje over de Guadiana erop zitten. Hoogste tijd voor een nieuwsbrief dus! Vooral ook omdat de volgende nieuwsbrief weer een poosje duurt, maar die komt dan hopelijk wel vanaf Kaap-Verdie. Deze nieuwsbrief schrijf ik in ´Naranjeiras´ aan het water van de Guadiana, en omdat de enige bar van het plaatsje vandaag dicht blijft, zitten we ook letterlijk aan het water. We hebben heel wat, meestal piepkleine, plaatsjes met de boot aangedaan, achtereenvolgens: V... [meer]
21/04/2015
Puerto de Ayamonte, Ayamonte, Spanje

Oeps

Beste lezer, Stom van me! Ik had natuurlijk m´n te versturen tekst moeten beginnen met een inleiding: Bij mijn vertrek vond ik een cadeau op internet. Mijn ex-webmaster en goeie vriend Geert-Emo heeft een website voor me gemaakt heeft ( www.liebelei.nl ). Daardoor verandert er het een en ander. Natuurlijk is vooral de reis dankzij de website veel beter te volgen, en ook email wordt voortaan hier vandaan verstuurd. Om mij te ... [meer]
21/04/2015
Puerto de Ayamonte, Ayamonte, Spanje

Verslag Fos-sur-Mer naar Ayamonte

Beste lezer, M´n bootje ligt inmiddels in Ayamonte ( op de grens van Spanje en Portugal ). Een vertrouwde omgeving want tijdens mijn ´Atlantische avontuur´ 3 jaar geleden heb ik hier ook aangelegd. Mijn goeie vrienden Alfred en Raphael wonen hier. En dat staat weer garant voor een hartelijke ontvangst met mooie spaanse wijnen, Paella, en heel veel plezier. Tussen Oppede en Ayamonte zitten zo´n 900 zeemijlen (x1,856 = 1670 km ). De eerste nacht op zee was wennen. Een stevige 8 beaufort zorgde ... [meer]
08/04/2015
Port de Barcelona, Barcelona, Spanje
Middellandse Zee

Tracking werkt niet goed

Tsja. Die tracker heb ik nog maar net ( afgelopen vrijdag ). Dus wellicht zijn er nog afstellingen te doen. Ik heb net de leverancier een bericht gestuurd. Maar even afwachten wat daar uitkomt. Ik lig rustig in de haven van barcelona. M'n mobiel weigert trouwens ook me te verbinden. Gelukkig wifi bij de receptie hier. Groetjes en tot snel. Frank
06/04/2015
Port de Marseille Fos, Fos-sur-Mer, Frankrijk
Middellandse Zee

Frank op reis

Bonjour allemaal en vrolijk paasfeest nog ! Vandaag begin ik aan een nieuwe reis met m´n bootje Liebelei. Net als vorige keer, tijdens mijn Atlantische oversteek, vind ik het leuk jullie af en toe op de hoogte te houden van het verloop. Voor diegenen die nog niet op de hoogte zijn. De bedoeling is om in ca. 5 jaar de wereld rond te zeilen met een maximum aan tussenstops ( en een maximum aan ontmoetingen met Linda ). Ik begin voorzichtig aan. Over 2 dagen probeer ik in Barcelona te zijn, alwa... [meer]